Les Jornades gastronòmiques de la galera de les Terres de l’Ebre arrenquen aquest divendres 10 de febrer, amb una oferta de menús que tenen aquest crustaci com a principal ingredient i amb el maridatge de vins de la DO Terra Alta. Un total de 44 restaurants participen enguany en aquesta proposta lligada a la identitat marinera del litoral ebrenc i compromesa amb la cuina de proximitat i el producte local.
Entre el 10 de febrer i el 12 de març els municipis de l’Ametlla de Mar, l’Ampolla, la Ràpita i Alcanar, viles marineres que mantenen vives les tradicions pesqueres, seran l’escenari d’aquestes jornades gastronòmiques que compleixen enguany el seu desè aniversari. L’alcalde de la Ràpita, Josep Caparrós, destaca que “són unes jornades que compten amb la professionalitat dels restauradors, la qualitat d’un producte tan identitari com és la galera i la col·laboració entre cinc institucions coordinades per a treballar en la promoció dels nostres pobles i territori”.
Per aquesta edició, els organitzadors han programat una presentació de l’esdeveniment a Barcelona. L’objectiu d’aquesta acció és d’ampliar la difusió de l’esdeveniment gastronòmic i impulsar l’arribada de visitants provinents d’altres zones de Catalunya. En aquesta edició la promoció de les Jornades també s’estendrà als principals mercats emissors estatals (València, Aragó, Navarra i la Rioja) a través de campanyes de publicitat en aquest àmbit geogràfic.
10 anys d’una iniciativa que posiciona l’oferta gastronòmica de les Terres de l’Ebre
Representants de les quatre poblacions han fet aquest dimecres a l’Ametlla de Mar un balanç molt positiu d’una iniciativa consolidada i reconeguda que ha contribuït de manera decisiva a posicionar les Terres de l’Ebre com a referent de la cuina marinera i de l’enogastronomia del país. Les Jornades van néixer fa una dècada amb la voluntat de sumar esforços i recursos dels quatre municipis participants entorn d’un sol esdeveniment que permetés donar rellevància i consolidar aquesta cita del calendari gastronòmic. Després de 10 edicions consecutives, els organitzadors es mostren molt satisfets per l’elevada notorietat associada a la gastronomia que les Jornades han aportat als seus municipis.
Els organitzadors també valoren molt positivament l’efecte desestacionalitzador durant el període anterior a la primavera, així com el fet que les Jornades permeten captar un públic que també visita i valora altres elements de l’oferta turística dels municipis.
L’esdeveniment forma part de l’estratègia de desenvolupament de la destinació Terres de l’Ebre que són Reserva de la Biosfera i una de les 100 millors destinacions de turisme sostenible del món. Segons la presidenta del Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona, Meritxell Roigé, “les Jornades són un exemple paradigmàtic d’una iniciativa que s’alinea amb la sostenibilitat que ens caracteritza com a destinació i que contribueix a la desestacionalització de l’activitat turística, el reforç de la identitat del territori i l’impuls de les economies locals”.
Promoció conjunta de les quatre viles marineres
Les Jornades Gastronòmiques de la Galera s’emmarquen dins el conveni de col·laboració que signa anualment el Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona amb les quatre viles marineres. Aquest conveni preveu desplegar enguany tres campanyes de promoció de les destinacions turístiques en els mercats català, espanyol i el francès.
Durant les Jornades, en el conjunt dels quatre municipis se serveixen de mitjana uns 12.000 menús. L’alcalde d’Alcanar, Joan Roig, destaca una gran acceptació que es tradueix en la participació dels establiments edició darrera edició, així com “l’impacte positiu que l’esdeveniment genera en les economies de les empreses, la majoria petits negocis familiars”.
En l’aspecte de la promoció gastronòmica, la cap de promoció turística de l’Ampolla, Rosina Montero, destaca la notorietat que un producte com la galera ha adquirit gràcies a aquest esdeveniment, que “ha contribuït a donar valor, no només al sector de la restauració i l’hoteleria sinó també al sector pesquer, que ha vist com aquest producte ha anat incrementant la seva demanda”.
L’alcalde de l’Ametlla de Mar, Jordi Gaseni, posa l’èmfasi en “l’efecte desestacionalitzador de les Jornades que atrauen visitants durant un període de baixa afluència turística i serveixen de reclam perquè el públic descobreixi els atractius de les Terres de l’Ebre, també, durant aquesta època de l’any”.
Els quatre municipis, certificats com a viles marineres per l’Agència Catalana de Turisme, coincideixen a destacar el valor que té aquest esdeveniment en el programa que comparteixen per promoure les poblacions de litoral. En aquest sentit, l’alcalde de la Ràpita, Josep Caparrós, assenyala “l’esforç conjunt que s’ha fet amb iniciatives com aquesta per tal de consolidar una oferta àmplia d’experiències durant tot l’any vinculades amb els espais naturals i la cultura pròpia de les viles marineres, on les activitats nàutiques tenen també un paper destacat”.
A més de l’oferta de menús als restaurants, les Jornades han incorporat paquets amb estada d’una nit als establiments hotelers adherits, una proposta que permet allargar l’estada dels visitants que opten per una escapada de més d’un dia a les Terres de l’Ebre, tot aprofitant la cita gastronòmica.
Presència a les xarxes socials i maridatge amb la DO Terra Alta
La d’enguany serà la segona edició consecutiva en què la col·laboració amb la DO Terra Alta permetrà afegir atractius i al·licients a les Jornades. A més del maridatge amb els vins d’aquesta denominació d’origen en els diferents menús, el tradicional concurs a Instagram ofereix la possibilitat de gaudir d’un lot de vins DO Terra Alta o una experiència enoturística a un celler de la Ruta del Vi DO Terra Alta.