El conseller de Territori, Juli Fernàndez i Olivares, ha visitat aquesta tarda, acompanyat de l’alcalde de la Ràpita, Josep Caparrós i Garcia, i el delegat del Govern a les Terres de l’Ebre, Albert Salvadó i Fernàndez, el port de la Ràpita on s’estan col·locant 900 plaques solars a la coberta de cinc marquesines metàl·liques. Aquestes estructures metàl·liques s’han instal·lat a l’aparcament del moll central del port de la Ràpita, situat al costat de la llotja de peix i a prop de la futura base nàutica.
Prèviament, el conseller ha visitat la base nàutica on ha vist les obres marítimes executades i l’edifici que s’està construint. La urbanització entorn de la base nàutica, la construcció de l’edifici i les marquesines fotovoltaiques suposen una inversió de 2,3 milions d’euros, obres executades entre el 2022 i el 2023.
La instal·lació fotovoltaica té per objectiu continuar avançant en el grau d’autosuficiència energètica del port rapitenc mitjançant l’energia neta, per tal de reduir la petjada de carboni del port i de les activitats que s’hi desenvolupen. A l’aparcament del moll central s’instal·la un camp fotovoltaic de 900 plaques per a l’autoconsum de les instal·lacions pesqueres amb una potència de 300 kW i una energia generada de 546.320 kWh anuals. Amb aquests panells es deixaran d’emetre 195 tones de CO2 a l’atmosfera. L’actuació ha suposat una inversió de 787.000 euros i es preveu que finalitzi a mitjans d’abril de 2023.
El conseller Fernàndez ha posat en valor aquesta actuació: “Estem més a prop que el Port de la Ràpita sigui el primer Green Port de la Generalitat. Podrem tenir unes instal·lacions que ens permetran que els ciutadans de la Ràpita, en concret, i de Catalunya, en general, puguin aprendre del mar, puguin aprendre dels esports nàutics i ho puguin fer a partir d’un port que sigui referent”.
Per la seva banda, Caparrós, ha exposat que “és una satisfacció que els compromisos conjunts entre l’Ajuntament i la Generalitat de fer el port de la Ràpita el Green Port de Catalunya es vagin fent realitat poc a poc”. Caparrós ha afegit que “convertir el port de la Ràpita en autosuficient és una manera d’ajudar el sector empresarial i entitats que treballen al port rapitenc en aquesta aportació en infraestructura fotovoltaica”.
Un Green port
Aquest és un avanç per convertir el port de la Ràpita en un Green port, ja que aquest port està vinculat a un espai natural com és el Delta que forma part de la Reserva de la Biosfera de les Terres de l’Ebre. El Green port ha de desenvolupar la seva activitat tenint en compte l’àmbit econòmic, el mediambiental i el social de manera sostenible i amb el menor impacte al medi, aportant mesures de millora de control de la qualitat de l’aire, l’aigua, el soroll i els residus. El port de la Ràpita, com a Green port, s’emmarca en un context d’emergència climàtica i s’alinea amb el Pla de ports de Catalunya Horitzó 2030 que té com a eixos cabdals la mitigació i l’adaptació dels ports al canvi climàtic.
2.250 plaques solars
Ports de la Generalitat treballa per descarbonitzar els ports de gestió directa de competència de la Generalitat. Així, s’han instal·lat 1.242 plaques solars a la coberta de les instal·lacions pesqueres a Roses (Alt Empordà), Palamós (Baix Empordà), Arenys de Mar (Maresme), Vilanova i la Geltrú (Garraf), Cambrils (Baix Camp), Deltebre (Baix Ebre) i la Ràpita (Montsià), a més de cinc oficines portuàries a l’Escala (Alt Empordà), Palamós (Baix Empordà), Arenys de Mar (Maresme), Vilanova i la Geltrú (Garraf) i la Ràpita (Montsià). A aquestes xifres s’han de sumar les 900 plaques solars que s’estan instal·lant a l’aparcament de la Ràpita i 108 més que es col·locaran al sostre de la base nàutica. Quan acabin les dues actuacions, s’hauran instal·lat un total de 2.250 unitats, gràcies a les quals es deixen d’emetre 445 tones de CO2 a l’any a l’atmosfera.