Sant Carles Marina, una de les dues dàrsenes esportives que forma part del port de la Ràpita, s’ha convertit en la primera instal·lació nauticoesportiva a Catalunya i l’Estat en disposar d’un punt de càrrega per a vaixells nàutics elèctrics. Aquest equipament s’engloba en l’estratègia política del departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori per la descarbonització de les activitats, alhora que se suma als objectius estratègics del Pla de ports de Catalunya Horitzó 2030.
A més, amb aquest equipament es fa un pas més per convertir el port de la Ràpita en el primer Green port dels ports competència de la Generalitat. Així mateix, es propicia l’arribada d’un nou turisme sostenible que navega amb vaixells elèctrics. El secretari de Territori i Mobilitat i president de Ports de la Generalitat, Isidre Gavin, acompanyat de l’alcalde de la Ràpita, Josep Caparrós, i altres representants institucionals i directius, ha assistit a l’acte de posada en funcionament del primer carregador per a vaixells nàutics elèctrics.
En l’acte, Caparrós ha exposat que “la Ràpita som pioners en allò que fa referència a l’ús pràctic de les energies renovables i això significa que els objectius que ens plantegem es fan realitat a partir de la col·laboració publicoprivada”. L’alcalde ha conclòs que “anem fent realitat l’objectiu estratègic de convertir el port de la Ràpita en el primer Green port de Catalunya, i amb iniciatives com aquestes, estem més prop de convertir-nos en una societat més sostenible”.
El primer a Catalunya i l’Estat
Les instal·lacions de Sant Carles Marina se sumen a la tendència d’altres ports esportius britànics, italians o de la Costa Blava francesa com ara, Mònaco, i Canes i Venècia, que treballen de reduir la dependència dels combustibles fòssils i les emissions de gasos d’efecte hivernacle, amb la instal·lació d’un carregador elèctric per a vaixells d’esbarjo. Aquest és el primer carregador a Catalunya i l’Estat, convertint el port de la Ràpita en un port capdavanter que aposta per un model energètic més sostenible i innovador i impulsa l’arribada dels vaixells nàutics “zero emissions”.
El carregador elèctric, col·locat i finançant per l’empresa britànica Aqua SuperPower, ha tingut un cost de 40.000 euros. El dispositiu té una potència de 75 kW i disposa de dos punts per carregar simultàniament dos vaixells al mateix moment. El temps de càrrega és d’aproximadament una hora, però tot dependrà de la capacitat de bateries que tingui cada vaixell. El carregador funciona amb una aplicació que es pot descarregar des de qualsevol dispositiu mòbil.
La prova del carregador s’ha fet amb un vaixell d’esbarjo, 100% elèctric, de 8 metres d’eslora que porta per nom X Shore, construït a unes drassanes de Suècia. Un mercat en creixement que a Catalunya té una drassana on construeixen llanxes elèctriques, i a les Illes Balears hi ha una empresa de construcció naval que es dedica a fer embarcacions menorquines elèctriques.
El port de la Ràpita treballa per la descarbonització
El port de la Ràpita és un port vinculat a un espai natural com és el Delta que forma part de la reserva de la biosfera de les Terres de l’Ebre, i treballa per convertir-se en un Green port, un port autosuficient energèticament. El concepte Green port encaixa amb les línies estratègiques del departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori com és la descarbonització de Catalunya. Ports de la Generalitat contribueix a que les activitats portuàries siguin més eficients energèticament i incorpora sistemes per reduir la petjada de CO2 a l’atmosfera. A més, la sostenibilitat ambiental, la mitigació del canvi climàtic i l’adaptació dels ports al canvi climàtic són eixos del Pla de ports Horitzó 2030. El president de Ports de la Generalitat Isidre Gavin, ha anunciat que “a les noves concessions i les renovacions de les concessions dels ports esportius es requerirà que els projectes incorporin el màxim de mesures per descarbonitzar l’activitat”.
Els ports esportius busquen incorporar tecnologies i pràctiques sostenibles a les seves operacions per mitigar l’impacte ambiental. Isidre Gavin, ha posat en valor que “el primer carregador de vaixells elèctrics de Catalunya s’instal·li al port de la Ràpita, un port que forma part de la reserva de la biosfera de les Terres de l’Ebre i treballa per convertir-se en un Green port”.
En un moment d’emergència climàtica, les activitats que es desenvolupen han de disposar de més energies renovables. En aquest context, el port de la Ràpita disposa de tres carregadors per a vehicles elèctrics. A més, de dos camps de plaques solars que tenen una potència instal·lada de 141.400 Wp.
Unes instal·lacions nàutiques pioneres en innovació i sostenibilitat
Sant Carles Marina, 842 amarradors esportius, es va posar en funcionament el 2009 amb un clar objectiu d’integrar-se de manera sostenible i eficient a un espai natural com és el Delta de l’Ebre. Un 70% de pantalans instal·lats són de fusta, flotants i desmuntables. Van crear un hàbitat per al fartet, un peix autòcton de la zona, i van instal·lar el primer carregador elèctric de vehicles Tesla a Catalunya i l’Estat. Ara, l’empresa torna a ser capdavantera amb aquest primer carregador per a vaixells elèctrics, sumant-se a la línia de descarbonització del Govern. Un bon exemple de col·laboració publicoprivada, en aquest cas, per la sostenibilitat.