El plat fort de la jornada ha estat la presentació del projecte ‘Del Mar a Taula’, que vol revalorar l’ofici de la pesca i el patrimoni marítim a través d’una experiència immersiva que combina realitat virtual i joc interactiu.
La Ràpita ha commemorat aquest divendres 3 d’octubre el Dia Mundial del Turisme amb una jornada celebrada a la sala d’actes de la Confraria de Pescadors Verge del Carme. La trobada ha combinat innovació, formació i promoció del territori, amb la presentació del nou projecte immersiu ‘Del Mar a Taula’, l’ampliació de la ruta virtual 360º i una conferència sobre les aplicacions de la intel·ligència artificial al sector turístic.
La regidora de Turisme i Comerç, Helena Queral, ha agraït tot l’esforç de l’equip tècnic de Turisme, i ha afegit que «un any més celebrem el Dia Internacional del Turisme amb una jornada de treball molt productiva. Presentem un projecte immersiu i l’ampliació de la ruta 360, que ha tingut molt bona acollida, i també una ponència sobre la intel·ligència artificial aplicada al sector turístic. És una jornada que ens ha de servir per millorar i perquè la Ràpita continuï estant al lloc que es mereix turísticament».
Un projecte per posar en valor la pesca
El plat fort de la jornada ha estat la presentació del projecte ‘Del Mar a Taula’, impulsat per l’empresa Merops360º i Ludiartis amb la col·laboració de l’Ajuntament de la Ràpita. L’objectiu és revalorar l’ofici de la pesca i el patrimoni marítim a través d’una experiència immersiva que combina realitat virtual i joc interactiu.
El CEO de Merops360º, Carles Balsells, ha destacat la singularitat del projecte, explicant que «aquesta és una manera immersiva i participativa de viure l’ofici. El visitant pot experimentar com és sortir a la mar amb els pescadors, una activitat que normalment és difícil d’acompanyar perquè ells hi van a treballar. La realitat virtual i la ludificació ens permeten transmetre la riquesa de la Ràpita i reforçar la cultura pesquera del territori».
L’origen d’aquest projecte respon a la preocupació per la fragilitat del patrimoni pesquer i la manca de relleu generacional. Segons els impulsors, cal trobar eines innovadores per donar valor social a l’ofici, promoure la pesca sostenible i la protecció dels ecosistemes marins. Per això, David Vallés, de Ludiartis, ha explicat que l’experiència té dues parts. Primer, una seqüència de vídeos en 360º que mostren la sortida del port i l’arribada a la zona de pesca; després, l’usuari passa a ser part activa, pescant espècies amb una pistola de bombolles i obtenint informació sobre elles. Finalment, es torna al moll i es veu l’arribada a la llotja. «És una forma divertida i rigorosa de descobrir les espècies marines locals i el valor del sector pesquer», ha expressat Vallés.
Novetats digitals i suport al teixit empresarial
A banda del projecte immersiu, la jornada s’ha presentat l’actualització de la ruta virtual 360º, que permet visitar de forma interactiva punts emblemàtics de la Ràpita com la Foradada, el parc de Garbí, la llotja o la punta de la Banya.
També ha intervingut Carme Beltran, del Centre d’Economia Blava de les Terres de l’Ebre, que ha exposat els serveis que ofereix l’equipament com són la difusió d’ofertes laborals, formació per a l’ocupació, suport a l’emprenedoria, assessorament a empreses i canalització d’ajudes i subvencions. A més, Beltran explicava que el centre compta amb aula de formació, sales de reunions i espais per a emprenedors, i és un agent clau en el desenvolupament local i el suport al teixit econòmic.
La intel·ligència artificial, clau per al futur del turisme
La celebració del Dia Mundial del Turisme ha acabat amb la conferència d’Arcadi Mayor, especialista en màrqueting digital i CEO de l’agència Empatica.net, soci de NextGen AI Solutions i divulgador sobre intel·ligència artificial al canal de TikTok Arcadim, on compta amb més de 20.000 seguidors. Mayor ha presentat eines pràctiques perquè les empreses turístiques puguin aprofitar el potencial de la intel·ligència artificial en la gestió, la promoció i l’atenció al client.