El SBAS (Servei Bàsic d’Atenció Social) de la Ràpita ha atès, al llarg de l’any 2021, un total de 1.431 persones, xifra que suposa el 9,32 % de la població empadronada a la Ràpita. Del nombre total, el 57,72 % han sigut dones, i el 42,28 % restant homes. La regidora de Polítiques Socials i Igualtat, Oona Tomàs, detalla que “durant l’any 2021, hem dut a terme 4.184 actuacions per donar resposta a les problemàtiques i necessitats detectades entre la ciutadania de la Ràpita que ha requerit el servei”. Tomàs incideix en què “el treball diari que fa l’equip de la regidoria és excel·lent, sobretot en el seguiment i l’assessorament de cadascun dels casos”.
Pel que fa als expedients actius amb actuacions executades, el nombre ha ascendit a 975, mentre que l’any anterior es va situar en 948. Dels 975 expedients, el 20,6 % es tracta d’expedients nous. El funcionament del personal del SBAS de la Ràpita consisteix en la valoració i avaluació de la situació de la persona o unitat de convivència per detectar les necessitats i factors de protecció i posteriorment, determinar els objectius d’intervenció segons les necessitats detectades que es plasmen al pla d’atenció. A partir d’aquí, s’activen les actuacions oportunes per poder donar resposta a les situacions que ho requereixin.
Un dels àmbits en què la Regidoria de Polítiques Socials i Igualtat destina tots els recursos necessaris és en l’àmbit de pobresa i vulnerabilitat econòmica, en què es presten diversos ajuts a les persones en situació de risc d’exclusió social. Una de les línies d’ajuts és ‘La Botigueta’, la qual es porta a terme per cobrir les necessitats bàsiques d’alimentació a persones en situació de risc econòmic o social. El 2021, s’han atorgat un total de 66 targetes moneder a 66 famílies que suposa un total de 10.320 €.
Pel que fa als ajuts dineraris directes destinats a pal·liar les situacions de necessitats bàsiques, enguany s’ha invertit un total de 10.375 €. Aquests diners es divideixen entre les 34 sol·licituds que s’han tramitat per fer front a les despeses de lloguer, llum, aigua, medicaments, activitats de lleure, etc. A més, el SBAS ha rebut 1.191 peticions de valoració de situació de pobresa energètica i s’han emès un total de 49 certificats acreditatius de circumstàncies especials per a la sol·licitud del bo social.