Ajuts i subvencions a les empreses i autònoms afectats per la crisi de la Covid-19
En aquesta pàgina trobareu un recull de les principals línies d’ajuts, subvencions i prestacions extraordinàries que les administracions han posa a disposició d’empreses i autònoms per fer front a la crisi econòmica derivada de l’emergència sanitària de la Covid-19.
Si vols una atenció personalitzada, entra a l’Oficina d’Atenció Empresarial (OAE)
Mesures fiscals de l’Ajuntament de la Ràpita
L’Ajuntament de la Ràpita ha aprovat un paquet d’ajuts i mesures fiscals dirigides a minimitzar l’impacte econòmic de les mesures excepcionals de contenció del contagi del coronavirus. Aquestes mesures afecten exclusivament a aquells impostos, taxes i tarifes que son de competència municipal.
- Ajornament i ampliació dels terminis de pagament de tributs municipals: IBI (contribució), escombraries, guals, vehicles…
- Reduccions i descomptes en taxes i preus públics: Ocupació de via pública, parades del mercat ambulant, piscina municipal…
Moratòria en tributs de la Generalitat de Catalunya
En atenció a les dificultats que la situació excepcional generada pel COVID-19 pot comportar per als obligats tributaris amb vista a complir certes obligacions tributàries i tràmits en procediments de caràcter tributari, s’han flexibilitzat els terminis amb què compta el contribuent i a la vegada s’han establert moratòries en el pagament i la possibilitat de demanar ajornaments.
Més informació a la seu electrònica de l’Agència Tributària de Catalunya:
- Mesures excepcionals adoptades per l’Agència Tributària de Catalunya davant l’actual situació d’excepcionalitat provocada per la COVID-19.
- Nota informativa i preguntes freqüents en relació amb el compliment de les obligacions tributàries i les derivades de la recaptació en via executiva.
Bonificacions de quotes a la Seguretat Social (sectors de turisme, comerç i hosteleria)
Els contractes fixos discontinus que es realitzin entre els mesos de febrer i juny en els sectors de turisme, comerç i hostaleria vinculats a l’activitat turística podran aplicar una bonificació del 50% de les quotes empresarials a la Seguretat Social per contingències comunes, així com pels conceptes de recaptació conjunta de desocupació, FOGASA i Formació Professional d’aquests treballadors.
Accés al tràmit
Moratòria impost estades establiments turístics
El termini de presentació i ingrés de les autoliquidacions de l’impost sobre les estades en establiments turístics corresponent al període comprès entre l’1 d’octubre del 2019 i el 31 de març del 2020, establert entre l’1.04.2020 i el 20.04.2020, de manera excepcional serà entre els dies 1 i 20 d’octubre del 2020, d’acord amb el que preveu l’article 4, “Previsions en matèria fiscal”, del Decret llei 6/2020, de 12 de març, de mesures urgents en matèria assistencial, pressupostària, financera, fiscal i de contractació pública, per tal de pal·liar els efectes de la pandèmia generada pel coronavirus SARS-CoV-2 (DOGC núm. 8084A, de 13.3.2020).
Mesures Agència Tributària
Ajornaments del pagament d’impostos durant un període de sis mesos, prèvia sol·licitud, amb bonificació en els tipus d’interès.
Tots els contribuents poden sol·licitar ajornaments i fraccionaments dels seus deutes tributaris, els quals es concedeixen sense necessitat d’aportar garanties i mitjançant un procediment automatitzat de resolució quan els seus deutes són iguals o inferiors a 30.000 euros. Aquesta mesura beneficia sobretot a les petites i mitjanes empreses i als autònoms.
A aquesta mesura ordinària s’afegeix una altra extraordinària amb la finalitat d’evitar possibles tensions en tresoreria que puguin experimentar aquests col·lectius. Es proposa una flexibilització en matèria d’ajornaments, concedint durant sis mesos aquesta facilitat de pagament d’impostos a pimes i autònoms, prèvia sol·licitud, amb bonificació en els tipus d’interès en uns termes equivalents a una carència de tres mesos.
Reducció en el pagament fraccionat de l’IRPF i de l’IVA, i s’ha activat una opció extraordinària per a la modalitat de pagaments fraccionats per a l’impost de societats.
Enllaç de text
Moratòria de les quotes de la Seguretat Social per a empreses i autònoms
El Consell de Ministres ha aprovat, a proposta del ministre d’Inclusió, Seguretat Social i Migracions, noves mesures extraordinàries per a millorar la situació d’empreses i treballadors per la crisi causada pel COVID-19.
Més informació
Avals ICO per a les empreses i autònoms
Aquesta línia d’avals, gestionada per l’Institut de Crèdit Oficial (ICO) en col·laboració amb les entitats financeres, té per objectiu garantir els nous préstecs i les renovacions concedides per entitats financeres a empreses i autònoms per a atendre a les necessitats financeres derivades, entre d’altres, de pagaments de salaris, factures, circulant i altres necessitats de liquiditat, incloent també les derivades de venciments d’obligacions financeres o tributàries.
La línia d’avals té una dotació de fins a 100.000 milions d’euros. El primer tram, ja activat, tindrà un import de 20.000 milions d’euros, el 50% dels quals es reservarà per a garantir préstecs d’autònoms i pimes.
Podran sol·licitar aquests avals les empreses i autònoms afectats pels efectes econòmics de la COVID-19, sempre que els sol·licitants no estiguessin en situació de morositat a 31 de desembre de 2019 i en procediment concursal a 17 de març de 2020. Els avals tindran caràcter retroactiu i podran sol·licitar-se per a les operacions formalitzades amb posterioritat a l’entrada en vigor de el Reial decret llei 8/2020, que es va produir el passat dia 18 de març.
L’aval garantirà el 80% dels nous préstecs i renovacions d’operacions sol·licitades per autònoms i pimes.
Per a la resta d’empreses, l’aval cobrirà el 70% del préstec nou concedit i el 60 de les renovacions.
S’ha ampliat també la cobertura d’aquesta línia d’avals per a cobrir pagarés del Mercat Alternatiu de Renda fixa.
També, el Reial Decret 15/2020 de 21 d’abril estableix el no inici del període executiu de determinats deutes tributaris en cas de concessió de finançament d’aquesta línia ICO, si es compleixen certs criteris establerts per l’Agència Tributària.
Línia de crèdit ICO per millorar la liquiditat de les empreses turístiques
L’Institut de Crèdit Oficial (ICO) ha posat a disposició, a través de la seva línia de finançament d’empreses i emprenedors, el programa Acelera PYME, amb l’objectiu de mobilitzar 200 milions d’euros per finançar projectes de digitalització, i fomentar les solucions de teletreball.
Més informació
Avals i Préstecs per cobrir la liquiditat de les Pimes catalanes: ICF i Avalis
L’ICF i Avalis de Catalunya ofereixen solucions amb la finalitat de cobrir les necessitats de liquiditat de les empreses catalanes a conseqüència de la situació derivada del COVID-19.
Les empreses s’hauran de comprometre a mantenir llocs de treball.
Aval del 100% per part d’Avalis de Catalunya:
Si estàs interessat pots contactar amb la teva entitat financera per començar a gestionar les condicions del préstec. Serà l’entitat financera la que es posi en contacte amb Avalis de Catalunya de cara a la gestió de l’aval.
Aquestes són les entitats a les que es pot sol·licitar el préstec amb l’aval del 100% d’Avalis de Catalunya:Caixabank, Banc Sabadell, Banco Santander, Bankia, Bankinter, BBVA, Cajamar, Caixa Enginyers, Caixa d’Arquitectes i l’ICF.
Condicions financeres:
- Import: préstecs de les entitats financeres entre 50.000€ i fins a 1M€, amb l’aval d’Avalis pel 100% del principal
- Termini: fins a 5 anys amb fins a 1 any de carència
- Interès: per part de les entitats financeres, limitació del preu a EURIBOR a 12 mesos més un diferencial màxim del 2,35%
- Comissions: Comissió d’Administració i Risc (CAiR) del 0,65%. Sense comissió d’obertura ni d’estudi.
Préstecs de l’ICF per a empreses culturals
El Departament de Cultura, a través de l’ICEC i l’ICF ha impulsat una línia de finançament, de 10 milions d’euros, per a empreses culturals afectades pel COVID-19.
Els préstecs serviran per finançar necessitats de circulant d’entitats i empreses culturals amb projectes relacionats amb la producció, distribució, comercialització i difusió, exhibició o protecció de béns i/o serveis culturals, entre d’altres, que s’hagin vist afectades per aquesta situació de contingència.
L’ICF estudia la viabilitat del projecte des del punt de vista financer, formalitza i gestiona el préstec.
El Departament de Cultura, a través de l’ICEC, estudia la viabilitat tècnica del projecte i emet l’informe d’elegibilitat corresponent.
Condicions financeres:
- Import: entre 20.000€ i 300.000€ per empresa o grup empresarial.
- Termini: fins a 5 anys, amb fins a 1 any de carència inclòs.
- Interès: EURIBOR a 12 mesos més un diferencial màxim del 3%.
- Comissió: sense comissions.
- Garanties: a determinar en funció del projecte.
Rebaixa fiscal del cànon de l’aigua específic que paguen les empreses del sector turístic
El Govern de la Generalitat ha disposat una rebaixa fiscal en un tribut propi com és el cànon de l’aigua específic que paguen les empreses del sector turístic en funció del nombre de places ocupades.
Aquesta mesura consisteix en la no aplicació en les factures o liquidacions corresponents als mesos que van d’abril a desembre de l’any 2020 dels mínims de facturació específics de cànon de l’aigua (3m3 per plaça d’ocupació i mes), en funció de les places nominals dels establiments hotelers, càmpings o assimilables, que, com a tals mínims de facturació, que no de consum, es liquiden si el consum real és mes baix.
En el seu lloc, es determina l’aplicació d’un mínim de 6m3 per establiment, que és el previst amb caràcter general per la resta dels usuaris domèstics, industrials i assimilables.
En resum, els establiments hotelers i càmpings pagaran fins el 31 de desembre de 2020 el cànon de l’aigua per l’aigua que consumeixin, sempre que el consum sigui superior a sis metres cúbics al mes.
Ajornament del cànon de l’aigua
El Govern de la Generalitat, a proposta del Departament de Territori i Sostenibilitat, ha aprovat una sèrie de bonificacions en el cànon de l’aigua que suposaran un estalvi per a les famílies i les empreses en el seu rebut, davant la pandèmia de COVID19.
Durant el període comprès entre l’1 d’abril i el 31 de maig de 2020, s’aplica una reducció en el tipus de gravamen del cànon de l’aigua corresponent als contribuents següents:
Feu clic aquí per obtenir més informació
Amb caràcter general, la reducció del cànon de l’aigua s’aplica a la factura que inclogui la repercussió del cànon corresponent als consums d’aigua efectuats els mesos d’abril i maig de 2020, en la liquidació que emeti directament l’agència corresponent al mateix període de consum.
No obstant això, en els casos de contribuents als quals l’entitat subministradora factura mensualment o bimestralment el servei, la reducció s’aplica per un període de dos mesos en les factures emeses a partir de l’1 d’abril de 2020.
Bo social elèctric per a autònoms
El govern Espanyol, a través del Ministeri de Transició Ecològica, ha regulat la forma en què els treballadors autònoms que hagin cessat la seva activitat o l’hagin vist reduïda per l’actual crisi poden sol·licitar acollir-se a el bo social elèctric per tenir un descompte en la factura de la llum.
Així ho estableix l’Ordre Ministerial TED/320/2020, que va entrar en vigor el dissabte 4 d’abril. L’ordre també publica el model de sol·licitud que els autònoms afectats hauran d’utilitzar per demanar acollir-se al bo.
Accés al tràmitContractes sector agrari
El Reial decret llei 13/2020, de 7 d’abril, pel qual s’adopten determinades mesures urgents en matèria d’ocupació agrària, té per objecte afavorir la contractació temporal de les persones treballadores en el sector agrari mitjançant l’establiment de mesures extraordinàries de flexibilització de l’ocupació, de caràcter social i laboral, necessàries per a assegurar el manteniment de l’activitat agrària, durant la vigència de l’estat d’alarma.
Aquestes mesures afectaran els contractes laborals de caràcter temporal per a desenvolupar activitats en règim d’alienitat i dependència en explotacions agràries, amb independència de la categoria professional o l’ocupació concreta de la persona emprada, la signatura i finalització estiguin compreses en el període de l’estat de alarma.
Més informació
Moratòria en el pagament d’hipoteques del negoci per a empreses i autònoms
Moratòria en el pagament d’hipoteques per a persones treballadores autònomes, empresaris/es i professionals respecte als immobles afectats per la seva activitat econòmica.
El Govern d’Espanya ha establert amb el Reial decret llei 11/2020 la moratòria en el pagament del deute hipotecari que s’hagi contret per adquirir un immoble amb la finalitat de dur a terme una activitat econòmica. Això implica que ara els comerços, propietaris de petites i mitjanes empreses, així com els ocupadors emergents, tindran un major termini per saldar les seves quotes de deute amb una folgança financera que els brindarà un millor marge d’acció per finançar els seus projectes, el que genera retorns de capital amb rendibilitat i solvència per al sector bancari en benefici dels seus dividends, mantenint així relativament estable a el sistema financer espanyol.
Mesures en cas d’insolvència i concurs de creditors
Mentre es trobi vigent l’estat d’alarma, el deutor que es trobi en estat d’insolvència no té el deure de sol·licitar el concurs.
Tampoc aquell deutor que ja ho va comunicar al Jutjat competent per la declaració de concurs, l’inici de negociació amb els creditors per arribar a un acord de refinançament, o a un acord extrajudicial de pagaments, o per obtenir adhesions a una proposta anticipada de conveni, encara que hagi vençut el termini.
“Oficina a casa” Banc d’eines digitals per PIMES, autònoms i entitats
El Departament de Polítiques Digitals i Administració Pública posa a disposició de la ciutadania, en especial dels autònoms i les pimes, tot un seguit de recursos tecnològics i eines de teletreball ofertes per diferents empreses del sector TIC per tal que es pugui mantenir l’activitat i productivitat empresarial durant la crisi de la covid-19.
Amb aquesta iniciativa, el Govern pretén minimitzar l’aturada empresarial arran del confinament i que les persones o entitats que necessitin mantenir la seva activitat ho puguin fer a través de mitjans digitals que permetin treballar a distància de manera segura.
Més informació
Recomanacions
- Recomanacions a les empreses enfront de casos d’infecció pel nou coronavirus SARS-CoV-2
- Informació per a personal d’atenció al públic a l’àmbit no sanitari (Canal Salut)
- Recomanacions per a establiments del sector alimentari amb atenció directa al públic (Agència Catalana de Seguretat Alimentària)
- Pautes bàsiques d’higiene i seguretat en establiments comercials
- Mesures que cal prendre en reunions de treball que siguin imprescindibles (Canal Salut)